< Previous

Sold - Jaguar E-type 3.8 S 1 Roadster

Next >
360 View
 

English version below:

We hoeven jullie de legendarische Jaguar E-Type niet meer voor te stellen. Sinds zijn eerste verschijning op het Autosalon van Genève in 1961 slaagt de wagen erin om de harten te veroveren van beroemdheden, journalisten en autoliefhebbers over de hele wereld. Zijn styling en bouwmethode waren rechtstreeks afgeleid van de Jaguar D-Type, een wagen die drie opeenvolgende overwinningen in Le Mans in het midden van de jaren vijftig op zijn naam mocht schrijven.

Zijn levensloop begon in 1961 en eindigde in 1975, waarbij hij drie verschillende gedaantes aannam (we vergeten daarbij even de “Series 1 ½) en de Series 1 ongetwijfeld de meest begeerlijke is.

De eerste motor onder de kap was de 3.8 liter, dezelfde motor die van de XK150S een brok geschiedenis maakte. De latere modellen kregen de grotere 4.2 liter ingelepeld. Maar laat je niet verblinden door de grotere longinhoud van die latere krachtbron; de acceleratiecijfers bleven dezelfde (een verbluffende 6,4 seconden van 0 naar 60 mijl per uur!). En dan is er nog het interieur: dat heeft nog steeds de sportieve kuipzetels en de aluminium panelen op het dashboard en de middenconsole, designelementen van de sixties die al snel verdwenen in de latere reeksen.

Deze specifieke E-Type OTS (“Open Two Seater”) werd nieuw geleverd in België (door de Belgian Motor Company) op 18 februari 1963. De huidige eigenaar kocht de wagen in 1982 (je wil niet weten voor welke prijs hij die destijds overnam!). In 1985 werden motor en versnellingsbak gereviseerd door Eric Mathé, waarna de eigenaar genoot van de E-Type doorheen de jaren ’80 en ’90, vooraleer hij de wagen volledig liet restaureren (“nuts & bolts”). Het betreft een oudere restauratie, dus de lak heeft de tijd gehad om te zetten. En het koetswerk ziet er nog steeds verbazingwekkend goed uit, met hier en daar een klein aandachtspuntje. De huidige eigenaar koos ook de kleur voor de wagen: een zacht grijs metallic met rood lederen interieur. Dat mag misschien niet de oorspronkelijke keuze van Jaguar zijn geweest, maar het maakt van deze E-Type wel een tijdloze schoonheid.

In 2001 werd de wagen in handen gegeven van Noël de Block, een autoriteit op Jaguar-vlak in België. Hij werkte de restauratie af, met onder andere een aanpassing van de cilinderkop (voor loodvrije benzine), een nieuwe cabriokap en wire wheels. Vlak nadat de wagen opnieuw aan zijn trotse eigenaar werd overhandigd, kreeg hij van een gerenommeerde auto-expert een taxatie van 50.000 euro. Sindsdien heeft de wagen amper 7.995 kilometer langs zonnige wegen gezien.

Aangezien hij al meer dan 30 jaar in handen is van zijn huidige eigenaar, beschikt de wagen over een schat aan facturen en foto’s.

Indien u meer inlichtingen, detailfoto’s of een afspraak wenst te maken kan u ons steeds contacteren via mail: info@vintagecargallery.be of via telefoon 00 32 (0)475/699.888
___________________________________________________________________________________________________________

No need to introduce the legendary Jaguar E-Type. Since its appearance at the 1961 Geneva motor show, it has been capturing the hearts of celebrities, journalists and car enthusiasts all over the world. Its styling and construction method were directly derived from the Jaguar D-type, a car responsible for three consecutive wins at Le Mans in the mid-fifties.

Its life span stretched from 1961 to 1975, and went through 3 different life forms (omitting the “Series 1 ½”), of which the Series 1 is the most desirable.

The first engine available was the 3.8 litres, the same power plant that earned the XK150S its place in history. Later models were equipped with the larger 4.2 litres engine. But don’t be fooled by the smaller engine displacement than the latter 4.2; acceleration figures remained the same (an astounding 6.4 seconds from 0 to 60 mph!). And then there’s the interior: it still has the sporty bucket seats and the aluminium panels on the dashboard and centre console, design queues from the sixties that rapidly disappeared in later series.

This specific E-Type OTS (for “Open Two Seater”) was delivered new in Belgium (by the Belgian Motor Company) at the 18th of February 1963. The present owner bought the car in 1982 (you don’t want to know the price back then!). In 1985, he had the engine and gearbox rebuilt by Eric Mathé. After that, the owner enjoyed the car throughout the eighties and nineties, before having the car completely restored (“nuts and bolts”). It’s an older restoration, so the paint has had the time to cure. And the body still looks astonishing, with some minor attention to be given. The present owner chose the colour of the car: a sleek grey metallic over a red leather interior. That may not be Jaguar’s initial choice, but it makes this E-Type a timeless beauty.

In 2001, the car was given into the hands of Noël de Block, a Belgian Jaguar authority. He finished the restoration, including a cylinder head conversion to unleaded fuel, a new top and wire wheels. Immediately after the car had been handed over to its proud owner, an expert in collectible cars taxed it at 50.000 euro. Since then, the car has only seen sunny days for 7.995 kms.

Since it has been with the present owner for more than 30 years, the car comes with a multitude of pictures and invoices.

If you want more information, detailed pictures or an appointment please contact us by mail: info@vintagecargallery.be or telephone 00 32 (0)475/699.888.


Vintage Car Gallery - 2300 Turnhout - Belgium - enkel open op afspraak
VAT: BE 0826.988.346 - Tel: +32 494 43 89 67 - E-mail: - Cookie policy